Ayman al Zawahiri Rasmi Menggantikan Kedudukan Osama Bin Laden


Orang nomor dua yang selama ini sangat dekat dengan syeikh Osama bin Laden rahimahullah, Dr. Ayman Az-Zawahiri hafidzahullah, telah mengambil komando al Qaeda, dirinya kini menjadi ketua organisasi jihad global tersebut, lapor sebuah situs Islam pada Kamis (16/6/2011).

Mujahid kelahiran Mesir ini pada awal bulan mengeluarkan pesan dan menyatakan bersumpah akan melanjutkan Jihad melawan Amerika Syarikat dan sekutunya walaupun pemimpin Al Qaeda telah tiada.

“Para pemimpin umum Al Qaeda, setelah menyelesaikan musyawarah, mengumumkan bahwa Syeikh Ayman Az-Zawahiri hafidzahullah, semoga Allah memberikannya kejayaan, telah mengambil tanggungjawab untuk memimpin kelompok,” tulis forum Islam, Ansar al-Mujahidin dalam sebuah pernyataan yang mereka hantar.

Statemen ini di hantar oleh forum Ansar al-Mujahidin yang di sebar luaskan oleh al-Fajar Media, sayap media Al Qaeda Pusat.

Syeikh ayman telah dipandang sebagai pengganti Syeikh Osama yang paling mungkin,  dan keberadaannya tidak diketahui.

Diyakini dia bertemu dengan Syeikh Osama di pertengahan tahun 80-an di Pakistan saat berperang gerila melawan kekuatan United soviet yang menduduki Afghanistan.

Dalam pesan video yang disebarkan melalui internet pada 8 Juni lalu, Syeikh Ayman mengatakan Al Qaeda akan terus berjuang.

“Syeikh (bin Laden) telah pergi, semoga Allah mengasihaninya, mengganjarnya sebagai syuhada dan kita harus melanjutkan perjalanan jihadnya untuk mengusir penjajah dari tanah Muslim,” ujarnya.

“Hari ini, atas izin Allah, Amerika tidak akan menghadapi individu atau kelompok, tapi suatu bangsa yang memberontak dan telah bangun dari tidurnya dalam kebangkitan Jihad melakukan perlawanan di manapun itu.” (muslimdaily/arrahmah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...