Bestnya ke kuliah..



Disini saya ingin mengambarkan sebersedikit ketika di dalam kuliah di Universiti Al-Azhar Tanta falkuti Usuluddin Tahun 1.. hehe~

Sebelum doktor sampai di kelas ada beberapa rakan sekelas dari kalangan orang arab sudah ada di dalam kelas dan kebanyakkan mereka suka menunggu doktor di luar kelas.. Di dalam kelas ada yang mengaji dan ade juga membace buku.. Walaupun kecoh dan bising, suasananya agak tenang dan tidak kelam kabut..



Ketika orang membace buku sebelum doktor sampai, ada 3 orang akan berdiri di hadapan untuk memberi kutbah @ peringatan @ ceramah.. Seorang membacakan Ayat Al-Quran , seorang bace Al-Hadis dan seorng lagi syarahkan... kadang-kala aku pon tidak taw ape mereka kata.. paham sikit2X jew..

Sesampainya doktor ke dalam kelas, semua mahasiswa sudah memenuhi kerusi yang sedia ada dan sedia untuk mendengar syarahan dari doktor.. Doktor ini bijak dan pandai dalam mengajar.. Sambil syarah , dia wat lawak dan meyebabkan di kalangan orang arab suka gelak...( aku ??? dok diam ajew )

Setelah habis sahaja kuliah , Doktor meminx salah seorang pelajar mahasiswa untuk membace Ayat al-Quran Al-Karim.. amat merdu dan menenagkan hati.. sambil-sambil bace ,, doktor menguji bebrapa org mahasiswa dengan menanyakan soal tajwid ...

Sekian kesah aku di kuliah.. betapa bestnyer pg ke kuliah.. yang menjadi punce sekarng arab aku masih lemah.. Insyalla akan di perbaiki sedikit demi sedikit.. pohon doanya dari rakan-rakan.. syukran..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...